zdjecia rodzinne

Owies w żywieniu zdrowego i chorego człowieka


Do niedawna owies był głównie wykorzystywany jako pasza dla koni, a tylko niewielkie ilości w żywieniu człowieka. W związku z gwałtownym spadkiem pogłowia koni zmalało też zapotrzebowanie na owies i dzisiaj jest on zbożem "niechcianym", a jego cena jest niższa od pozostałych. Nasze babcie karmiły nas owsianką, nie zdając sobie pewnie sprawy, że owies to jedna z najcenniejszych roślin zbożowych. Do dziś jest podstawą pożywienia mieszkańców Mongolii, zapewniając im długowieczność.

Składniki owsa:

Białka
Zawartość białka ogółem w owsie obłuszczonym jest średnio o 10-25% wyższa od pozostałych zbóż, w przypadku żyta i kukurydzy ta różnica jest jeszcze większa. W próbie owsa obłuszczonego, w którym zawartość białka ogółem wynosiła 13,8%, w części zarodkowej było 44,3%, a w okrywie 32,4%. Choć białka owsa wyróżniają się wysoką wartością biologiczną, to jednak nie są one białkami pełnowartościowymi. Najprostszym sposobem naturalnego wzbogacania produktów owsianych w pełnowartościowe białko jest spożywanie ich z przetworami mlecznymi. Obróbka hydrotermiczna owsa w toku produkcji płatków przyczynia się do podwyższenia strawności białek.
Tłuszcze
Tłuszcz owsiany jest bogaty w nienasycone kwasy tłuszczowe stanowiące około 80% wszystkich kwasów. Cechą tego tłuszczu jest dość wysoki poziom tłuszczu oleinowego. Wysokie i regularne spożywanie płatków owsianych lub innych produktów owsianych pozwala na znaczne pokrycie zapotrzebowania w Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe.
Węglowodany
W porównaniu z innymi zbożami owies jest najuboższy w węglowodany.
Błonnik pokarmowy
Poziom zawartości tego składnika w przetworach zbożowych zależy od produktu, błonnik jest nierównomiernie rozłożony w ziarnie. W największych ilościach występuje w peryferyjnych tzw. Otrębiastych częściach ziarna. W miarę przesuwania się ku centrum ziarna, do bielma wewnętrznego, zawartość się zmniejsza. Aspekty profilaktyczne owsa i jego przetworów:
Działanie obniżające poziom cholesterolu
Przetwory owsiane wywierają znaczny wpływ na obniżenie cholesterolu we krwi. Na osobnikach z podwyższonym poziomem cholesterolu wykonano doświadczenie. Podawano im otręby pszenne w ilości 100 g dziennie. Nastąpiło u nich obniżenie poziomu cholesterolu we krwi o 36%, a poziom HDL podwyższył się o 85% w stosunku do grupy kontrolnej.
Regulacja poziomu glukozy we krwi.
Ostatnio proponuje się zastosowanie w diecie dla cukrzyków otrąb owsianych, z uwagi na zawarte w nich w znacznych ilościach ß-glukany wywierające wielostronny, dobroczynny wpływ na organizm m.in. regulujący poziom glukozy we krwi.

Zaloguj się

Login lub email Hasło


Przypomnij hasło.
Załóż profil za darmo.

 

Najpopularniejsze przepisy

Pyszna zupa po mediolańsku na zimowe wieczory - przepis Zapiekanka śródziemnomorska - przepis Kotlety mielone z kaszą - przepis Zrazy zawijane z polędwicy wołowej  - przepis Krokiety z kapustą i grzybami - przepis Bitki - przepis Kapusta ,,młoda,, (wiosenna) - przepis Zupa fasolowa  z mięsem - przepis Śledzie w oleju - przepis

 

Pyszna zupa po mediolańsku na zimowe wieczory

Zapiekanka śródziemnomorska

Kotlety mielone z kaszą

Zrazy zawijane z polędwicy wołowej

Krokiety z kapustą i grzybami

Bitki

Kapusta ,,młoda,, (wiosenna)

Zupa fasolowa z mięsem

Śledzie w oleju