zdjecia rodzinne

Owies w żywieniu zdrowego i chorego człowieka


Do niedawna owies był głównie wykorzystywany jako pasza dla koni, a tylko niewielkie ilości w żywieniu człowieka. W związku z gwałtownym spadkiem pogłowia koni zmalało też zapotrzebowanie na owies i dzisiaj jest on zbożem "niechcianym", a jego cena jest niższa od pozostałych. Nasze babcie karmiły nas owsianką, nie zdając sobie pewnie sprawy, że owies to jedna z najcenniejszych roślin zbożowych. Do dziś jest podstawą pożywienia mieszkańców Mongolii, zapewniając im długowieczność.

Składniki owsa:

Białka
Zawartość białka ogółem w owsie obłuszczonym jest średnio o 10-25% wyższa od pozostałych zbóż, w przypadku żyta i kukurydzy ta różnica jest jeszcze większa. W próbie owsa obłuszczonego, w którym zawartość białka ogółem wynosiła 13,8%, w części zarodkowej było 44,3%, a w okrywie 32,4%. Choć białka owsa wyróżniają się wysoką wartością biologiczną, to jednak nie są one białkami pełnowartościowymi. Najprostszym sposobem naturalnego wzbogacania produktów owsianych w pełnowartościowe białko jest spożywanie ich z przetworami mlecznymi. Obróbka hydrotermiczna owsa w toku produkcji płatków przyczynia się do podwyższenia strawności białek.
Tłuszcze
Tłuszcz owsiany jest bogaty w nienasycone kwasy tłuszczowe stanowiące około 80% wszystkich kwasów. Cechą tego tłuszczu jest dość wysoki poziom tłuszczu oleinowego. Wysokie i regularne spożywanie płatków owsianych lub innych produktów owsianych pozwala na znaczne pokrycie zapotrzebowania w Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe.
Węglowodany
W porównaniu z innymi zbożami owies jest najuboższy w węglowodany.
Błonnik pokarmowy
Poziom zawartości tego składnika w przetworach zbożowych zależy od produktu, błonnik jest nierównomiernie rozłożony w ziarnie. W największych ilościach występuje w peryferyjnych tzw. Otrębiastych częściach ziarna. W miarę przesuwania się ku centrum ziarna, do bielma wewnętrznego, zawartość się zmniejsza. Aspekty profilaktyczne owsa i jego przetworów:
Działanie obniżające poziom cholesterolu
Przetwory owsiane wywierają znaczny wpływ na obniżenie cholesterolu we krwi. Na osobnikach z podwyższonym poziomem cholesterolu wykonano doświadczenie. Podawano im otręby pszenne w ilości 100 g dziennie. Nastąpiło u nich obniżenie poziomu cholesterolu we krwi o 36%, a poziom HDL podwyższył się o 85% w stosunku do grupy kontrolnej.
Regulacja poziomu glukozy we krwi.
Ostatnio proponuje się zastosowanie w diecie dla cukrzyków otrąb owsianych, z uwagi na zawarte w nich w znacznych ilościach ß-glukany wywierające wielostronny, dobroczynny wpływ na organizm m.in. regulujący poziom glukozy we krwi.