Blog

#

Intuicyjne jedzenie: Jak sprawić, by działało dla ciebie (i twoich klientów)

  • 8 października 2021

Wiele osób myśli, że wie, co to znaczy "jedzenie intuicyjne".

I wiele z nich jest w błędzie.

Mówią takie rzeczy jak:

"Intuicyjne odżywianie to jedzenie tego, co chcesz, kiedy chcesz".

"Jeśli nie jesteś na diecie, to już jesz intuicyjnie".

Albo osobisty faworyt wszystkich: "To po prostu oznacza 'słuchaj swojego ciała'".

Ale żaden z nich nie jest dokładny, przynajmniej nie według ludzi, którzy ukuli ten termin.

I to ma znaczenie.

Niezależnie od tego, czy jesteś zainteresowany praktykowaniem intuicyjnego odżywiania, czy też jesteś trenerem rozważającym stosowanie go u swoich klientów, będziesz chciał wiedzieć, czym intuicyjne odżywianie jest, a czym nie jest - tak, abyś mógł zdecydować, czy jest to odpowiednie narzędzie do pracy.

Czym jest intuicyjne odżywianie?

Po raz pierwszy spopularyzowane przez Evelyn Tribole i Elyse Resch w ich książce z 1995 roku Intuitive Eating: A Revolutionary Anti-Diet Approach, intuicyjne odżywianie odrzuca kulturę dietetyczną, czyli zestaw przekonań, które cenią szczupłość, wygląd i kształt ponad zdrowie i dobre samopoczucie.

To podejście entuzjastycznie przyjmuje ludzi wszystkich rozmiarów, pomagając im poprawić ich relacje z jedzeniem, umysłem i ciałem, bez zachęcania ich do utraty zbędnych kilogramów.

Intuicyjne jedzenie rezygnuje również z typowych zasad żywieniowych (ważenie, mierzenie) i zamiast tego pomaga ludziom na nowo odkryć sygnały płynące z ciała, takie jak głód i sytość.

To brzmi świetnie, oczywiście. Ale czy to naprawdę działa?

Dla wielu osób intuicyjne odżywianie może być potężną przemianą.
W wieku 20 lat większość z nas je z wielu powodów, oprócz rzeczywistego głodu.

18:00? Czas na kolację.

Znudzony? Zobaczmy, co jest w lodówce.

Ciężki dzień? Daj mi łyżkę i trochę ciasteczek z kremem.

Ale wyobraź sobie, jak mogłoby wyglądać życie, gdybyśmy jedli jak dzieci.

Dzieci jedzą intuicyjnie, przestając jeść, gdy są najedzone, bez względu na to, ile mleka lub mieszanki jeszcze zostało.

Nie toczą bitwy z samym sobą myśląc: "Chcę więcej. Ale nie, nie powinienem. Ale, mój Boże, to smakuje tak dobrze. Trochę więcej nie będzie takie złe, prawda? Co jest ze mną nie tak? Dlaczego nie mogę przestać?! Dobra, wiem. Zrobię 250 czołgających się okrążeń wokół pokoju, żeby spalić dodatkowe mleko..."

Intuicyjne jedzenie pomaga ludziom ponownie zbliżyć się do tego naturalnego instynktu.

Jeśli chcesz zrozumieć, co intuicyjne odżywianie ma do zaoferowania, 10 zasad jest świetnym miejscem do rozpoczęcia. Jeden ze sposobów wykorzystania tych zasad: Pracuj przez nie w kolejności. Opanuj jedną, a następnie przejdź do następnej, co jest pierwotnym zamiarem twórców.

y

Odrzuć mentalność diety.

Intuicyjne odżywianie nie polega na utracie wagi i właśnie to przyciągnęło Lisę Dahl, PN2, certyfikowanego facylitatora intuicyjnego odżywiania i trenera wizerunku ciała.

Zauważyła, że wielu z jej klientów czuło się zestresowanych i zdenerwowanych, kiedy wchodzili na wagę lub śledzili swoje wymiary. Więc kiedy odkryła intuicyjne odżywianie, zmieniła całą swoją praktykę trenerską z dala od odchudzania.

Ta zmiana miała ogromny wpływ na klientów Dahl i jej coaching: "Kiedy pozbyliśmy się mentalności diety, skupiliśmy się na zachowaniach i działaniach, które sprawiały, że czuli się lepiej - niezależnie od liczby na wadze. Stało się to o wiele bardziej pozytywnym doświadczeniem dla nas obojga."

Jeśli jesteś zainteresowany wypróbowaniem tego podejścia, pomyśl o swoich celach poza utratą wagi, stosując eksperyment myślowy zwany The 5 Whys.

Zaczynasz od pytania: Co chcesz osiągnąć? A następnie zadaj sobie pytanie dlaczego pięć razy, aby dotrzeć do źródła tego, czego naprawdę chcesz.

Często ludzie zaczynają od stwierdzenia, że chcą schudnąć. Pod koniec, kończą z celami dotyczącymi pewności siebie, szczęścia i dobrego życia - wszystkie z nich można osiągnąć bez utraty wagi.