Dieta

#

Dieta mięsożerców: Czy to naprawdę może przekształcić twoje zdrowie?

  • 7 października 2021

Prawda o modzie na wszystko, co mięsne, i jak bezpiecznie jej spróbować.

Dla niektórych dieta mięsożerców może wydawać się nieco "odjechana".
Jest to dieta, w której siadasz do śniadania składającego się ze steku i jajek, lunchu składającego się z wątróbki i nerek (być może z dodatkiem tłuszczu wołowego) i kolacji składającej się ze steku ribeye z krewetkami.

Zwolennicy mięsożerców twierdzą, że takie podejście jest kluczem do odblokowania utraty tłuszczu, regulacji poziomu cukru we krwi, a nawet poprawy nastroju.

Ale czy całe mięso, przez cały czas, naprawdę może być dla ciebie tak dobre?

W tej historii zbadamy to pytanie, mówiąc ci, co musisz wiedzieć o tym coraz bardziej popularnym stylu odżywiania. (Spoiler: dieta może działać dla niektórych ludzi - ale nie z powodów, które twierdzą zwolennicy diety mięsożerców).

Co to jest dieta mięsożerców?

Dieta mięsożerców to styl odżywiania, który koncentruje się na jedzeniu mięsa.

Cóż, głównie mięsa. Narządów zwierzęcych również. (Które są bogate w składniki odżywcze, FYI).

Wersje tej diety istnieją od lat. Jedna z najwcześniejszych współczesnych wzmianek pochodzi z 1856 roku, kiedy to niemiecki pisarz opublikował książkę o zaletach jedzenia wyłącznie zwierząt.1 Ostatnio diety całkowicie mięsne zostały spopularyzowane przez dr Shawna Bakera (sportowca i chirurga ortopedę), dr Paula Saladino (psychiatrę) i Jordana Petersona (psychologa).

Warianty diety mięsożerców obejmują zarówno bardzo rygorystyczne diety oparte wyłącznie na mięsie i organach, jak i takie, które zawierają:

  • ryby i inne rodzaje owoców morza
  • jajka
  • tłuszcze zwierzęce (łój, smalec i słonina)
  • niewielkie ilości pełnotłustego nabiału o niskiej zawartości laktozy
  • niewielkie ilości niektórych owoców i warzyw

(Aby zapoznać się z pełną listą produktów spożywczych w diecie mięsożerców, sprawdź poniższą grafikę).

Dlaczego tak dużo mięsa?

W świecie diety mięsożerców często słyszy się określenia takie jak "spójna ewolucyjnie" czy "toksyczne związki roślinne" jako dowód na to, że dieta działa.

Spójność ewolucyjna oznacza jedzenie w sposób, w jaki robili to nasi przodkowie.

Toksyczne związki roślinne odnoszą się do pomysłu, że niektóre rośliny zawierają substancje, które powodują choroby u ludzi.

Przyjrzyjmy się bliżej każdemu z nich, zaczynając od spójności ewolucyjnej.

Zwolennicy mięsożerców często wskazują na plemiona łowców-zbieraczy, które od tysięcy lat stosowały głównie mięsożerną dietę. I niektóre badania zdają się pokazywać, że dzisiejsze plemiona łowców-zbieraczy (tak, wiele z nich nadal istnieje na świecie) mają znacznie niższy odsetek problemów zdrowotnych, które nękają ludzi stosujących standardową zachodnią dietę.

Ale to nie jest cała historia.

Praktycznie wszystkie plemiona łowiecko-zbierackie - historyczne i współczesne - jedzą więcej niż tylko mięso. Dzieje się tak dlatego, że muszą jeść to, co jest dostępne. Prawdę mówiąc, rośliny stanowiły większość żywności spożywanej przez większość historycznych łowców-zbieraczy.

Co więcej, niektóre badania pokazują, że grupy uważane zwykle za zdrowsze ze względu na obfite spożycie zwierząt, takie jak Eskimosi, mogły nie mieć tak dużej przewagi, jak kiedyś sądzono.

A co z tymi toksycznymi związkami roślinnymi? Zwolennicy diety mięsożerców również uważają, że rośliny nie są dla ciebie tak dobre, jak wszyscy twierdzą, ze względu na zawarte w nich związki chemiczne.

Jednym z przykładów są lektyny, które znajdują się w pokarmach roślinnych, takich jak ziarna i rośliny strączkowe, i zasadniczo służą jako wbudowane mechanizmy obronne przed mikroorganizmami, owadami i innymi szkodnikami. Niektórzy ludzie są na nie wrażliwi, a jeśli niektóre pokarmy nie są odpowiednio przygotowane (np. fasola kidney), mogą wywołać chorobę.

Rzecz w tym, że jeśli tylko odpowiednio przygotujesz rośliny strączkowe, lektyny generalnie nie są szkodliwe. (Dowiedz się więcej o lektynach i sposobach przygotowywania pokarmów, które je zawierają).

Wniosek: Nie ma naukowych dowodów łączących dietę mięsożerców z dobrym zdrowiem.

Nie mamy danych na temat tego, co dzieje się z ludźmi w dłuższej perspektywie. To oznacza brak długoterminowych danych na temat wagi i składu ciała, układu pokarmowego, zdrowia metabolicznego czy czegokolwiek innego.

Mimo to, szybkie wyszukiwanie w Google odkryje mnóstwo "niesamowitych wyników diety mięsożerców". Więc co się dzieje?

Pod wieloma względami dieta mięsożerców nie różni się tak bardzo od innych popularnych diet.
Jasne, zasady i przesłanki diety mięsożerców są nieco wyjątkowe (choć istnieją pewne podobieństwa z popularną dietą paleo).

Ale, w Precision Nutrition, widzieliśmy wiele diet. Mamy trenerów ponad 100.000 klientów - i próbowali tego wszystkiego: w pełni roślinne diety, diety śródziemnomorskie, przerywany post ... i stwierdziliśmy, że sukces nie zależy od czynników, które sprawiają, że każda pojedyncza dieta unikalne.

Sukces nie zależy od czynników, które sprawiają, że dana dieta jest wyjątkowa. Rezultaty przynosi to, co te diety mają ze sobą wspólnego: spożywanie wystarczającej ilości białka i koncentrowanie się w większym stopniu na minimalnie przetworzonej żywności, a w mniejszym na wysoko przetworzonej.

Aby to zobrazować, spójrz na poniższą ilustrację. (A jeśli wolisz używać uszu, posłuchaj Diet Debates and Purples States - fascynującego podcastu współzałożyciela PN, dr Johna Berardiego, który bada największą debatę dietetyczną naszych czasów: rośliny kontra zwierzęta dla zdrowia człowieka).

Jakie są korzyści z diety mięsożerców?

Niektórzy ludzie przypisują tej diecie zasługi w rozwiązywaniu problemów z zaburzeniami metabolizmu, problemami autoimmunologicznymi, zapaleniem stawów i depresją. Inni twierdzą, że ten styl odżywiania dał im energię na cały dzień i zgrabną pupę, o której zawsze marzyli.

Dla przypomnienia, są to niepotwierdzone doniesienia, a nie wyniki opublikowanych badań.

Ale nawet jeśli tak jest, co to jest o jedzeniu głównie mięsa, które może czuć się tak przekształcające dla niektórych?