Dieta

#

Pożeraj te 10 zdrowych potraw na post w Navratri

  • 2 stycznia 2022

Navratri to czas świąt, ale także postu. Wiele społeczności w całych Indiach powstrzymuje się od spożywania alkoholu, cebuli, czosnku i niewegetariańskiego jedzenia w tym czasie, a niektóre ograniczają swoją dietę jeszcze bardziej podczas tych dziewięciu dni poświęconych bogini Durdze.

Chociaż większość ludzi pości w tym czasie dla duchowego oczyszczenia, istnieje również naukowe wyjaśnienie tego faktu. Navratri zbiega się ze zmianą pór roku, czyli czasem, kiedy odporność organizmu jest niska i ludzie są bardziej podatni na zachorowania. Unikanie bogatych pokarmów i detoksykacja przy użyciu składników, które są lekkie, łatwe do strawienia i pełne składników odżywczych, takich jak białko i błonnik, to najlepszy sposób na przygotowanie organizmu do zmiany.

Podczas gdy te składniki mogą być doskonałe dla zdrowia, styl przygotowania typowych postnych potraw Navratri nie jest tak miły dla twojej talii. Kuttu Ki Puri, Sabudana Vada, chipsy ziemniaczane, Makhane Ki Kheer i inne przysmaki są smażone w głębokim tłuszczu lub zawierają cukier, więc unikaj ich. Zaleca się, abyś trzymał się bogatych w białko owoców, orzechów i niskotłuszczowego nabiału. Niesamowite jest to, że natura wykonała za nas większość pracy. Owoce sezonowe podczas Navratri są najzdrowszymi opcjami, z których możesz wybierać.

Oto 10 produktów spożywczych, które należy jeść, jeśli pościmy w czasie Navratri:

1. Kuttu Atta

Kuttu atta, czyli mąka gryczana, jest pełna błonnika, który pomaga w detoksykacji organizmu. Jest również bogata w białka, witaminy B-complex i minerały takie jak fosfor, magnez, żelazo, cynk, miedź i mangan.

Kwasy tłuszczowe zawarte w gryce utrzymują w ryzach poziom glukozy we krwi, ciśnienie krwi i cholesterol. Tradycyjnie puris przygotowywane są z mąki kuttu. Nadaj tym puris zdrowy charakter i zrób z nich rotis. Można dodać gotowane i puree z słodkich ziemniaków do wiązania, jak również.

2. Sabudana

Sabudana jest doskonałym źródłem węglowodanów, które daje bardzo potrzebny zastrzyk energii podczas postu. To również daje efekt chłodzenia ciała i jest łatwy do strawienia.

Chociaż ma niską zawartość tłuszczu i białka, może być używana z innymi składnikami, takimi jak mleko i orzechy, do robienia kheer, payasam, kleiku lub warzyw i orzeszków ziemnych do robienia sabudana khichdi. Kontroluj tłuszcz i może to być zdrowa opcja.

3. Samak Chawal

Samak chawal może być doskonałym zamiennikiem dla ryżu, ponieważ smakuje prawie podobnie do łamanego brązowego ryżu po ugotowaniu. W związku z tym nazywany jest ryżem sanwa. Dostarcza energii, zawiera dużą ilość błonnika, witamin z grupy B-complex i ważnych minerałów, takich jak żelazo i magnez.

Mówi się również, że jest bogaty w fitochemikalia, które pomagają w obniżaniu cholesterolu. Czy kiedykolwiek próbowałeś łączyć ją z dahi i kadhi z orzeszków ziemnych? Jest to kompletny posiłek wraz z marchewką lub ogórkiem na boku.

4. Rajgira

Amarantus, lub rajgira, ziarno jest bogate w białko, mangan, żelazo i fosfor. Używa się go albo w formie ptysiowej, albo jako mąki podczas postu. Rajgira chikki jest bardzo powszechna i jest dobrą opcją na zaspokojenie słodkich zachcianek. Spróbuj zrobić roti z mąki rajgira lub puffed amarantus owsianka z orzechami jako napełniania śniadanie.

5. Singhara Atta

Mąka z kasztanów wodnych, znana również jako singhara atta, jest przygotowywana z suszonych, zmielonych kasztanów wodnych. Singhara ka Atta jest dobrym źródłem minerałów i witamin. Jest bogata w witaminę B i potas. Zawiera również wiele przeciwutleniaczy. Najlepszym sposobem na spożywanie singhara atta jest przygotowanie z niego rotis. Możesz nawet zrobić dhoklas z singhara atta.

6. Makhana

Makhana jest bardzo popularnym jedzeniem podczas postu. Jest naładowana przeciwutleniaczami i działa jak przeciwstarzeniowe jedzenie zapobiegając białym włosom, zmarszczkom i przedwczesnemu starzeniu się. Jego wysoka zawartość błonnika pozwala uniknąć zaparć, pomaga ciału wypłukać odpady i zapobiega gromadzeniu się toksyn.

Orzechy te mają niską zawartość tłuszczów nasyconych, jak również sodu, ale są bogate w magnez i potas, które pomagają w kontrolowaniu wysokiego ciśnienia krwi, cukrzycy, kołatania serca i bezsenności.

7. Rośliny strączkowe

Rośliny strączkowe, takie jak zielona grama, bengal gram, czerwona gram dal, zielona gram dal itp. są używane do robienia sundali wraz z kokosem podczas Navratri. Rośliny strączkowe są doskonałym źródłem białka i błonnika, jak również stanowią istotne źródło witamin i minerałów.

8. Suche owoce

Suche owoce to maleńkie samorodki załadowane tonami korzyści. Migdały, pistacje, orzechy nerkowca i kishmish są spożywane podczas postów, aby przyozdobić słodycze. Możesz zjeść garść orzechów jako przekąskę lub na śniadanie, aby mieć trwałą energię przez cały dzień.

9. Owoce i warzywa

Miska świeżych owoców i warzyw zapewnia Ci przepych i jeszcze przestrzega reżimu postu. Warzywa jak butelka gourd, ziemniak, dynia, kolokasja, batat, słodki ziemniak, ogórek, surowy plantan, pomidor, marchew, surowa papaja i szpinak są warzywa powszechnie spożywane podczas Navratri.

Root vegies, jeśli gotowane i spożywane zamiast smażenia, może być dobrym źródłem energii potrzebnej podczas postów. Użyj warzyw, takich jak butelka gourd, dyni i ogórka, aby współczynniki, które są chłodzące i wypełniające, jak również.

10. Produkty mleczne

Produkty mleczne są uważane za święte na każdą pomyślną okazję. Nabiał o niskiej zawartości tłuszczu może być spożywany o każdej porze dnia, aby dostarczyć białka potrzebnego do utrzymania energii. Białko mleka jest długo trawione i dzięki temu poziom cukru utrzymuje się na stałym poziomie. Zjedz zwykłe mleko lub maślankę, koktajle owocowe bez cukru lub zrób paneer tikka, aby utrzymać głód na dystans.

Zdrowe przepisy na Navratri

Podczas gdy ty możesz zajadać się wyżej wymienionymi produktami spożywczymi, wypróbuj również te zdrowe przepisy w tym sezonie Navratri:

Owoce i Makhana Kheer

Możesz pominąć cukier lub Sugar Free, ponieważ owoce działają jako słodzik w tym pożywnym przepisie kheer - zrobionym z makhana (orzechy lisie lub nasiona lotosu).

Składniki
    500 ml niskotłuszczowego mleka½ filiżanki makhany1 filiżanka owoców, posiekanych (jabłko, gruszka, granat, banan)¼ łyżeczki kardamonu (elaichi) w proszku
Sposób przygotowania
    Upraż na sucho i zmiel makhanę na proszek. Gotuj mleko przez 5 minut. Dodaj proszek makhany, zamieszaj i gotuj przez kolejne 5 minut. Dodać kardamon w proszku i owoce. Podawać na ciepło lub na zimno.

Zupa z dyni i jabłek

Jest to smaczny, sycący i pożywny zamiennik obiadu w okresie postu.

Składniki
    1 filiżanka czerwonej dyni (kaddu), posiekanej1 filiżanka jabłka, posiekanego1-calowa laska cynamonu (dalchini) Szczypta soli kamiennejPieprz do smaku½ filiżanki wody1 filiżanka niskotłuszczowego mleka
Sposób przygotowania
    Ugotować pod ciśnieniem dynię, jabłko i laskę cynamonu w filiżance wody. Ostudź i zmiksuj mieszankę, przełóż do garnka na kuchence i dodaj przyprawy. Wyłączyć gaz, dodać szklankę mleka i wymieszać. Podawaj na gorąco.

Kiedy post jest już w pełnym toku, najlepiej jest spożywać pokarmy wymienione powyżej. Możesz również wypróbować te pyszne przepisy, aby zapewnić sobie szczęśliwe i zdrowe Navratri.

Tags: buckwheatcaloriesdietary fiberenergy boostfiber and vitaminsFruits and Makhana Kheerhealthy optionshealthy recipesNavratri fastingpotassium and mineralsPumpkin and Apple Souprich in proteinsubstitute during the fasting seasonummy fruits