Dieta

#

Dylemat współczesnej diety: Czy lepiej... jeść mięso? Przejść na weganizm? A może coś pomiędzy?

  • 6 października 2021

 

Niektórzy weganie uważają, że mięso powoduje raka i niszczy planetę. Natomiast osoby jedzące mięso często argumentują, że rezygnacja z pokarmów pochodzenia zwierzęcego prowadzi do niedoborów żywieniowych. Obie strony twierdzą, że ich podejście jest zdrowsze. Co na to nauka? I jak najlepiej pomóc klientom, niezależnie od ich preferencji żywieniowych? Czytaj dalej, aby poznać odpowiedzi.

Umieść grupę wegan i entuzjastów Paleo w tym samym wątku w mediach społecznościowych, a jedna rzecz jest prawie w 99 procentach pewna: Zaczną się kłócić o jedzenie.

"Mięso powoduje raka!"

"Potrzebujesz mięsa dla B12!"

"Ale produkcja mięsa prowadzi do zmian klimatycznych!".

"Bezmięsne przetworzone jedzenie jest tak samo złe!".

I dalej tak będzie.

Powiedzmy tylko, że jeśli chodzi o debatę weganin vs. mięsożerca, ludzie mają swoje przemyślenia i czują się z nimi silnie związani.

  • Kto ma rację?
  • I które podejście jest odpowiednie dla Ciebie?
  • I co powinieneś powiedzieć swoim klientom?

Jak się okazuje, odpowiedzi na te pytania są bardzo zróżnicowane.

W tym artykule znajdziesz naszą opinię na temat debaty "wegetarianin vs. mięsożerca", która może okazać się zaskakująca - a nawet szokująca - w zależności od twoich osobistych przekonań.

Dowiesz się:

  • Prawdziwe powody, dla których diety oparte na roślinach mogą obniżać ryzyko chorób.
  • Czy jedzenie czerwonego i przetworzonego mięsa zwiększa ryzyko wystąpienia niektórych chorób.
  • Jak jeść dla lepszej planety.
  • Dlaczego niektórzy wegetarianie czują się lepiej, kiedy zaczynają jeść mięso - i odwrotnie, dlaczego niektórzy jedzący mięso czują się lepiej, kiedy przechodzą na wegetarianizm.
  • Jak pomóc klientom (lub sobie) rozważyć prawdziwe wady i zalety każdego podejścia do odżywiania.

Weganin vs. wegetarianin vs. roślinny vs. wszystkożerca: Co to wszystko znaczy?

Różni ludzie używają terminów plant-based, vegetarian, vegan i innych w różny sposób. Dla celów tego artykułu, oto definicje, których używamy w Precision Nutrition.

Dieta oparta na roślinach: Niektórzy definiują to jako "tylko rośliny". Ale nasza definicja jest szersza. Dla nas, diety oparte na roślinach składa się głównie z roślin: warzywa, owoce, fasola / rośliny strączkowe, pełne ziarna, orzechy i nasiona. Innymi słowy, jeśli spożywasz głównie rośliny z niektórych białek pochodzenia zwierzęcego, Precision Nutrition nadal będzie uważać za roślinnego eater.

Dieta roślinna oparta na całej żywności: Rodzaj diety opartej na roślinach, która podkreśla całe, minimalnie przetworzone pokarmy.

Dieta w pełni roślinna/jedynie roślinna: Ten typ odżywiania obejmuje wyłącznie żywność pochodzącą z królestwa roślin i grzybów, bez żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego. Osoby odżywiające się w pełni roślinnie nie spożywają mięsa, produktów mięsnych, nabiału ani jaj. Niektórzy nie spożywają żadnych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, w tym miodu.

Dieta wegańska: Rodzaj ścisłej, w pełni roślinnej diety, która zwykle obejmuje szersze wybory dotyczące stylu życia, takie jak nienoszenie futer i skór. Weganie często starają się unikać działań, które przynoszą szkodę lub cierpienie zwierzętom.

Dieta wegetariańska: "Wegetariańska" jest terminem parasolowym, który obejmuje diety oparte wyłącznie na roślinach (w pełni roślinne / tylko roślinne / wegańskie), a także kilka innych wzorców żywieniowych opartych na roślinach:

  • Lacto-ovo wegetarianie spożywają nabiał i jajka.
  • Wegetarianie pesco-pollo jedzą ryby, skorupiaki i kurczaki.
  • Peskatarianie jedzą ryby i skorupiaki.

Fleksitarianie jedzą głównie pokarmy roślinne, a także okazjonalnie niewielkie porcje mięsa. Samodzielnie określający się jako fleksitarianin dąży do zmniejszenia spożycia mięsa, ale nie eliminuje go całkowicie.
Wszystkożerca: Ktoś, kto spożywa mieszankę zwierząt i roślin.

Teraz, kiedy już wiemy, co oznaczają te terminy, przejdźmy do kontrowersji.

Korzyści zdrowotne wynikające z diety wegetariańskiej i wszystkożernej
Wiele osób zakłada, że jedną z największych korzyści płynących z diety roślinnej jest właśnie to: Zmniejszają one ryzyko zachorowań.

I wiele badań to potwierdza.

Na przykład, kiedy naukowcy z Belgii zapytali prawie 1500 wegan, wegetarian, półwegetarian, pescowegetarian i wszystkożerców o ich sposób odżywiania się, odkryli, że osoby odżywiające się w pełni roślinnie uzyskały najwyższe wyniki w Indeksie Zdrowego Odżywiania, który jest miarą jakości diety.

Wszystkożercy (ludzie, którzy jedzą przynajmniej trochę mięsa) uzyskali najniższe wyniki w Indeksie Zdrowego Odżywiania, a pozostałe grupy plasowały się gdzieś pomiędzy. Osoby jedzące mięso częściej niż inne grupy miały nadwagę lub były otyłe.1

Inne badania również łączą diety wegetariańskie z lepszymi wskaźnikami zdrowotnymi, od ciśnienia krwi do obwodu talii.2

Czy sprawa jest więc zamknięta? Czy powinniśmy wszyscy przestać jeść steki, pić latte i robić omlety?

Niekoniecznie.

A to dlatego, że ogólny sposób odżywiania ma o wiele większe znaczenie niż pojedynczy posiłek.

Stosuj dietę bogatą w poniższe pokarmy i grupy pokarmów, a prawdopodobnie nie będzie miało większego znaczenia, czy włączysz do niej produkty pochodzenia zwierzęcego, czy też ich nie włączysz:

  • minimalnie przetworzona, pełnowartościowa żywność
  • owoce i warzywa
  • pokarmy bogate w białko (pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego)
  • pełne ziarna, fasola i rośliny strączkowe i/lub bulwy skrobiowe (dla ludzi, którzy jedzą węglowodany skrobiowe)
  • orzechy, nasiona, awokado, oliwa z oliwek extra virgin i inne zdrowe tłuszcze (dla osób spożywających tłuszcze dodane).

Spośród wymienionych produktów spożywczych, większość ludzi - mówimy tu o ponad 90% - nie spożywa wystarczającej ilości owoców i warzyw. Według danych Centrów Kontroli Chorób mniej niż 10 procent ludzi spożywa dziennie od 1,5 do 2 filiżanek owoców i od 2 do 3 filiżanek warzyw.3

Ponadto, inne badania wykazały, że żywność ultra przetworzona (chipsy, lody, napoje gazowane, itp.) stanowi obecnie prawie 60% wszystkich kalorii spożywanych w USA.4

Osoby odżywiające się w pełni roślinnie uzyskują wyższe wyniki w Indeksie Zdrowego Odżywiania nie dlatego, że rezygnują z mięsa, ale dlatego, że jedzą więcej minimalnie przetworzonej żywności roślinnej, takiej jak warzywa, owoce, fasola, orzechy i nasiona.

Ponieważ czytanie etykiet, przygotowywanie posiłków, sprawdzanie jadłospisów wymaga pracy, osoby te mogą być bardziej świadome swojego spożycia, co prowadzi do dokonywania zdrowszych wyborów. (Osoby odżywiające się w sposób roślinny mają również tendencję do częstszego spania i oglądania mniejszej ilości telewizji, co również może wpływać na poprawę zdrowia).

Osoby jedzące mięso uzyskują niższe wyniki nie dlatego, że jedzą mięso, ale z powodu niskiego spożycia pełnowartościowych pokarmów, takich jak ryby i owoce morza, owoce, fasola, orzechy i nasiona. Mają również wyższe spożycie rafinowanych ziaren i sodu - dwóch słów, które zwykle opisują wysoko przetworzoną żywność.