Zdrowe odzywianie

#

Uzależnienie od jedzenia: Dlaczego do niego dochodzi i 3 sposoby, aby mu pomóc (lub uzyskać pomoc).

  • 4 października 2021

"Nie mogę przestać myśleć o jedzeniu".

Czy kiedykolwiek czułeś się w ten sposób?

To normalne, że myślimy o jedzeniu dość dużo, a czasami przejadamy się.

Ale co z sytuacją, kiedy myśli o jedzeniu wypierają prawie wszystko inne? Kiedy czujesz niepokój, który łagodzi tylko jedzenie?

Albo kiedy wydaje ci się, że nie masz żadnej kontroli nad tym, co, kiedy i ile jesz?

To może sprawić, że zaczniesz się zastanawiać...

"Czy mam uzależnienie?"

Wielu z nas lekko rzuca słowo "uzależnienie" wokół, gdy mówimy o naszej relacji z jedzeniem.

Ale niektórzy ludzie - w tym, być może, niektórzy z twoich klientów - naprawdę cierpią.

W tym artykule dowiemy się:

  • Czym jest uzależnienie od jedzenia.
  • Czym różni się ono od przejadania się.
  • Dlaczego niektóre produkty spożywcze mają bardziej "uzależniające" właściwości niż inne.
  • Kto jest najbardziej narażony na uzależnienie.

(Szybka uwaga: Jako coach nie możesz zdiagnozować uzależnienia od jedzenia, ale możesz wspierać i być sprzymierzeńcem dla swoich klientów, którzy się z nim zmagają. Warto również zwrócić się do wykwalifikowanego lekarza. Więcej na ten temat dowiesz się tutaj).

Zajmijmy się tym.

Co to jest uzależnienie od jedzenia?

Uzależnienie od jedzenia oznacza kierowaną emocjami, uporczywą i niekontrolowaną chęć jedzenia - nawet wtedy, gdy nie jesteś fizycznie głodny.

Dotyka ono od 2 do 11 procent ludzi w krajach zachodnich. (Najwyższe wskaźniki odnotowuje się w Stanach Zjednoczonych, a niektóre badania wskazują, że problem ten może dotyczyć nawet 11,4 procent populacji)1.

Przy tak wysokich wskaźnikach, prawdopodobnie znasz kogoś, kto jest uzależniony od jedzenia. A może to ty sam zmagasz się z tym problemem.

Skąd wiesz?

Oto kilka oznak uzależnienia od jedzenia:

  1. Pożądanie coraz większych ilości (zazwyczaj) wysokokalorycznej, przetworzonej żywności w celu odczuwania przyjemności, energii lub podniecenia, albo w celu złagodzenia negatywnych emocji, bólu fizycznego lub zmęczenia.
  2. Poświęcanie tak dużej ilości czasu na myślenie o jedzeniu, zdobywanie go i dochodzenie do siebie po przejedzeniu, że wypiera to zajęcia rekreacyjne, obowiązki zawodowe i związki.
  3. Kontynuowanie objadania się pomimo negatywnych skutków, takich jak problemy trawienne, niepożądany przyrost masy ciała lub problemy z poruszaniem się.
  4. Doświadczanie efektów podobnych do odstawienia - rozdrażnienie, obniżony nastrój, bóle głowy lub zmęczenie1,2 - kiedy nie jesz.

Czym uzależnienie od jedzenia różni się od innych form objadania się?
Czy jesteś uzależniony od jedzenia, jeśli przejadasz się podczas większości posiłków lub od czasu do czasu zdarza ci się niekontrolowane objadanie się?

Niekoniecznie.

Praktycznie każdy doświadcza okresów przejadania się i/lub epizodów objadania się.

Jak pokazuje poniższe kontinuum, tylko wtedy, gdy popęd i kompulsywne zachowania związane z jedzeniem stają się poważne, częste i przewlekłe, można zdiagnozować u danej osoby zaburzenia odżywiania lub uzależnienie od jedzenia.3,4,5

Tabela przedstawiająca kontinuum jedzenia. Od zielonego do czerwonego, obejmuje spektrum od zrównoważonego jedzenia do uzależnienia od jedzenia. Zrównoważone odżywianie oznacza, że generalnie jesz tak, aby pokryć wydatek energetyczny. (Chociaż możesz mieć sporadyczne - często niezamierzone - epizody zarówno przejadania się, jak i niedojadania). Bierne objadanie się oznacza, że często jesz więcej, niż potrzebujesz, ale nie używasz jedzenia do zmiany emocji i nie jesteś przygnębiony z powodu swoich nawyków. Jedzenie z utratą kontroli oznacza, że od czasu do czasu czujesz się kompulsywnie, nadmiernie i poza kontrolą (np. "Naprawdę przesadziłem w tym roku na festiwalu krabów"). Zaburzenia odżywiania z napadami obżarstwa (BED) to sytuacja, w której jesz co najmniej raz w tygodniu przez co najmniej trzy miesiące. Bingeing oznacza jedzenie dużej ilości jedzenia - często szybko i w tajemnicy - do punktu, w którym czujesz się niewygodnie pełny. Jedząc, czujesz się poza kontrolą i często czujesz się winny lub zawstydzony. Uzależnienie od jedzenia jest podobne do BED, ale może również występować kompulsywne "podjadanie" - jedzenie mniejszych ilości jedzenia niemal bez przerwy, często z poczuciem, że nie można przestać. Kiedy przestaniesz, możesz odczuwać objawy podobne do odstawienia, tworząc cykl, z którego trudno się wydostać.

Jak można zauważyć, zaburzenia odżywiania typu "binge eating disorder" i uzależnienie od jedzenia mają kilka głównych podobieństw.

Jednak uzależnienie od jedzenia - które bardziej przypomina zaburzenia związane z używaniem substancji - jest poważniejsze niż BED, ponieważ powoduje jeszcze więcej zakłóceń w życiu.

Jak dochodzi do uzależnienia od jedzenia

Uzależnienie od jedzenia nie jest spowodowane przez jedną, jedyną rzecz.

Na przykład, nie można go po prostu przypisać genetyce.

Wpływ na to mają również takie czynniki jak ilość stresu w życiu danej osoby, sposób w jaki na niego reaguje, poczucie osamotnienia, miejsce zamieszkania i osoby, z którymi spędza czas.

Innymi słowy, podobnie jak większość problemów zdrowotnych, uzależnienie od jedzenia jest wynikiem splotu czynników biologicznych, psychologicznych i społecznych. (To wielowymiarowe podejście do zrozumienia choroby i zdrowia nazywane jest perspektywą biopsychospołeczną).

Diagram Venna pokazujący, jak działa model biopsychospołeczny i jakie obszary życia wchodzą w skład tych trzech obszarów: biologii, psychologii i kontekstu społecznego.
Zajmijmy się teraz tymi kategoriami.

Czynniki biologiczne: Jak działa twoje ciało?

We wczesnej historii ludzkości niedobór żywności zdarzał się regularnie.

Aby przetrwać, ludzie ewoluowali w kierunku objadania się, gdy jedzenia było pod dostatkiem, zwłaszcza gdy było ono smaczne i bogate w kalorie.

Ale teraz instynkt, który kiedyś pomógł nam przetrwać, sprawia, że trudno jest przestać jeść.

Najtrudniej oprzeć się żywności wysoko przetworzonej - zwłaszcza tej zawierającej kombinację cukru, tłuszczu i soli.

Podobnie jak narkotyki i alkohol, żywność ta wyzwala szereg neurochemikaliów odpowiedzialnych za dobre samopoczucie, w tym dopaminę. Wysoko przetworzona żywność wywołuje ten efekt nawet wtedy, gdy nie jesteś głodny.

(W przeciwieństwie do nich, pełnowartościowe, nieprzetworzone pokarmy nie są bardzo satysfakcjonujące, kiedy nie jesteśmy głodni i zazwyczaj łatwiej jest ograniczyć ich spożycie.)

W dzisiejszych czasach wysoko przetworzona żywność jest tak dostępna, że aby się jej oprzeć, musimy polegać na zdolności samoregulacji, czyli kontrolowania swojego zachowania.

Jednak osoby, które borykają się z kompulsywnym objadaniem się (w tym osoby uzależnione od jedzenia), często mają trudności z samoregulacją.