Zdrowe odzywianie

#

Jedzenie w czasie choroby: Czy należy karmić przeziębienie?

  • 9 października 2021

Stare powiedzenie mówi, że przeziębienie należy karmić, a gorączkę głodzić. Ale jak powinieneś się odżywiać, kiedy jesteś chory?

Brian St. Pierre, ekspert ds. żywienia, analizuje dowody. Dzieli się również wskazówkami, co jeść, a czego unikać, gdy następnym razem dopadnie cię wirus lub infekcja.

Pamiętasz pandemię świńskiej grypy, która nawiedziła Amerykę Północną w 2009 roku?

Ja tak. Bo ja ją miałem.

Byłam zdołowana i wyczerpana. Gorączka, dreszcze, bóle, zmęczenie - pełna katastrofa. Ledwo mogłam się ruszać. Ledwo myśleć.

Ostatnią rzeczą, na jaką miałam ochotę, było jedzenie. Całymi dniami leżałam na kanapie, posłusznie piłam płyny i miałam nadzieję, że wszystko będzie dobrze.

W końcu, jak większość zdrowych ludzi, wyzdrowiałem. Wróciła mi energia i apetyt.

Po tym wszystkim zastanawiałem się: Czy zmiana diety pomogłaby mi szybciej wyzdrowieć? Albo jeszcze lepiej: Czy właściwa kombinacja składników odżywczych mogła uchronić mnie przed zarażeniem się wirusem?

W tym artykule postaram się odpowiedzieć na te pytania i zaproponować kilka wskazówek.

Dzięki temu, gdy następnym razem zachorujesz, będziesz wiedział dokładnie, co jeść, aby szybciej i łagodniej wrócić do zdrowia. Dowiesz się nawet, jak zmniejszyć swoje szanse na ponowne zachorowanie.

Układ odpornościowy: Elementarz

Misterny, złożony, zdumiewający: Taki właśnie jest ludzki układ odpornościowy.

Stojąc na straży każdej części naszego ciała, chroni nas przed hordami zarazków, grzybów i wirusów, które grożą, że (dosłownie) rozerwą nas na strzępy.

W rzeczywistości, kiedy jemy, nasz układ odpornościowy przystępuje do działania już od pierwszej chwili, kiedy wkładamy jedzenie do ust.

Założę się, że nie wiedziałeś, że Twoja ślina zawiera potężne środki przeciwbakteryjne, takie jak lizozym, alfa-amylaza i laktoferyna!

A te środki przeciwdrobnoustrojowe to tylko podstawowa, pierwsza linia obrony. Wszystkie zarazki, które przemkną się obok, napotkają na o wiele groźniejszą barierę: kwas solny naszego żołądka.

Wystarczająco żrący, by usunąć rdzę ze stali, kwas solny zniszczy większość najeźdźców w naszych żołądkach, zanim zdołają dotrzeć do jelit.

Jeśli kwasy żołądkowe przegrają bitwę, mamy również białka i związki chemiczne w dalszej części łańcucha trawiennego, które mogą wyczuć i zwalczyć szkodliwe bakterie, które mogły się przedostać.

Wreszcie, nasza osobista populacja bakterii (te probiotyki, o których tak wiele się słyszy) pomaga zapobiegać przedostawaniu się szkodliwych bakterii do naszego krwiobiegu lub zakorzenieniu się w jelicie cienkim i okrężnicy.

Pokarmy, które spożywamy, wpływają na te bakterie i złożone związki, które one uwalniają.

Bogate w składniki odżywcze, bogate w błonnik pokarmy sprzyjają zdrowej równowadze bakteryjnej, podczas gdy dieta bogata w przetworzoną żywność, tłuszcze i cukry może prowadzić do dysbiozy - inaczej zwanej nierównowagą mikrobiologiczną.

Dlatego właśnie zrównoważona dieta oparta na pełnowartościowych produktach spożywczych jest najlepszym zabezpieczeniem przed wszelkiego rodzaju wirusami i infekcjami.

W rzeczywistości, nasz przewód pokarmowy stanowi ponad 70% naszego systemu odpornościowego! (I jest to o wiele bardziej skomplikowane, niż możemy to tutaj opisać).

Na razie wystarczy zrozumieć, że to, co jemy, wpływa na odporność na wielu poziomach.

Jedzenie a odporność

Jeśli Twoja dieta jest kiepska, będziesz chorował częściej niż ktoś, kto odżywia się zdrowiej.

Wirusy i infekcje bakteryjne uderzą cię mocniej i zatrzymają cię na dłużej. Tymczasem złe odżywianie się podczas choroby sprawi, że będziesz chorować jeszcze częściej.

Dobre odżywianie pozwala naszemu organizmowi szybko i skutecznie reagować na zarazki.

A żeby dobrze funkcjonować, komórki naszego układu odpornościowego potrzebują wielu witamin, minerałów, aminokwasów i niezbędnych kwasów tłuszczowych.

Jednak niedobory składników odżywczych są o wiele bardziej powszechne niż można by przypuszczać. Dlatego w PN zalecamy, aby im zapobiegać.

Prebiotyki i probiotyki

Prebiotyki i probiotyki zasługują na szczególne wyróżnienie ze względu na pomoc w zapobieganiu chorobom. Oba są niezbędne dla zdrowia jelit. A zdrowie jelit jest niezbędne dla odporności.

Prebiotyki (a.k.a. pokarm dla bakterii) pomagają odżywiać naszych dobrych mikrobowych przyjaciół. Zazwyczaj jest to jakaś forma półstrawnego błonnika, który nasze bakterie mogą spożywać i/lub który pomaga w przemieszczaniu się pokarmu w przewodzie pokarmowym.

Wykazano, że probiotyki (same bakterie) pomagają nam szybciej wrócić do zdrowia, kiedy już zachorujemy.

Dlatego właśnie wszyscy powinniśmy zadbać o to, aby nasz organizm był dobrze skolonizowany przez te przyjazne stworzenia.