Zdrowe odzywianie

#

Ile wody powinienem pić?

  • 11 października 2021

"Większość ludzi jest odwodniona - i nie zdaje sobie z tego sprawy".

Wymieniają bóle głowy, zaparcia, nieświeży oddech i inne niebezpieczeństwa związane z odwodnieniem. I zachęcają cię do picia wody, żebyś nie uschnął jak smutna rodzynka.

W rzeczywistości jednak odpowiedź na pytanie "ile wody powinienem pić?" jest niezwykle krótka i prosta:

Jeśli jesteś spragniony, napij się czegoś. Jeśli nie jesteś spragniony, nie przejmuj się tym.

Więc... dlaczego ten artykuł nie kończy się właśnie tutaj?

Ponieważ jest kilka wyjątków.

(I może ty jesteś jednym z tych wyjątków. Nie krępuj się pominąć dalej, jeśli jesteś sportowcem lub ćwiczącym, jesteś w ciąży lub masz ponad 65 lat).

Ponadto, zgaduję, że możesz nie wierzyć, że utrzymanie nawodnienia jest tak proste.

Prześledźmy więc razem, ile wody powinieneś pić.

Chcesz wiedzieć, co dokładnie pić?

Pobierz nasz kompletny przewodnik po odżywianiu w płynie. Dowiesz się:

Że nie musisz przeklinać napojów, które uwielbiasz, w imię lepszego zdrowia i odżywiania.
Jak dokonywać wyborów napojów, które pasują do Twojego stylu życia, preferencji smakowych i celów, bez względu na to, jaki jest Twój punkt wyjścia.
Zdjęcie przedstawia okładkę naszej infografiki "Co powinienem pić?" - przewodnik po odżywianiu w płynie.

Potraktuj to wizualne źródło informacji jako nieskomplikowaną odpowiedź na każde pytanie, jakie Ty (lub Twoi klienci) kiedykolwiek mieliście na temat tego, co pić.

Dlaczego potrzebujesz wody?

Być może już słyszałeś:

Twoje ciało składa się w ponad 60 procentach z wody.

Wykorzystuje ten płyn do pewnych oczywistych rzeczy - krew, pot, łzy - oraz do mniej oczywistych: regulowania temperatury ciała, pomagania organizmowi w wytwarzaniu hormonów i powstrzymywania mózgu przed roztrzaskaniem się o czaszkę, kiedy robisz burpees.

To prawda, że przewlekłe odwodnienie może zwiększyć ryzyko wystąpienia wielu problemów, których nikt nie chce mieć: kamicy nerkowej, infekcji dróg moczowych, negatywnych skutków poznawczych i fizycznych.1

Istnieje jednak różnica między odwodnieniem przewlekłym (czyli łagodnym odwodnieniem przez większość czasu) a odwodnieniem ostrym (które jest poważniejsze i wymaga szybkiej interwencji).

Większość ludzi nie jest chronicznie odwodniona.
Kiedy prowadzę warsztaty, często omawiam studia przypadków klientów - prosząc słuchaczy, by powiedzieli mi, co by zasugerowali.

Bez przerwy ktoś podnosi rękę i oświadcza: "Pierwszą rzeczą, jaką bym zrobił, to kazał im pić więcej wody".

"Dlaczego?" pytam.

Wtedy oni mówią mi: "Cóż, większość ludzi jest odwodniona".

Jest to błędne przekonanie. Według badań National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) przeprowadzonych przez Center of Disease Control, przeciętny dorosły mieszkaniec USA z łatwością zaspokaja - a nawet przekracza - swoje zapotrzebowanie na wodę.2

Pragnienie: Właściwie jest to całkiem niezawodny zmysł.

Nasz zmysł pragnienia działa równie znakomicie.

Część naszego mózgu, zwana lamina terminus, monitoruje między innymi objętość krwi i osmolalność krwi (stosunek soli do płynu), aby określić, czy organizm potrzebuje więcej czy mniej płynów. Jeśli objętość krwi spada, a osmolalność wzrasta, mózg zwiększa uczucie suchości na języku i w gardle.3

Ponad 150 000 certyfikowanych profesjonalistów w dziedzinie zdrowia i fitnessu
Zaoszczędź do 30% na najlepszym w branży programie edukacyjnym z zakresu żywienia
Zdobądź głębsze zrozumienie zasad odżywiania, autorytet w zakresie coachingu oraz możliwość przekształcenia tej wiedzy w dobrze prosperującą praktykę coachingową.

Ile wody potrzebujesz?

Ludzie potrzebują około 3 litrów (101 uncji) płynów dziennie, choć dokładna ilość będzie się różnić w zależności od osoby.

W zależności od diety danej osoby, około 34 uncje (1 litr) z tego prawdopodobnie pochodzi z pożywienia, zwłaszcza jeśli spożywa ona wodniste pokarmy, takie jak warzywa, owoce, gotowe płatki owsiane czy jogurt.

Pozostaje więc około 2 litrów (67 uncji), które można uzyskać z napojów.

Tak więc stare "pij 8 szklanek wody dziennie" - co daje 64 uncje - jest w rzeczywistości całkiem dobrą zasadą ogólną.

Jednakże:

To, ile wody potrzebujesz, zależy od wielu czynników, takich jak wiek, waga, stan zdrowia i poziom aktywności, by wymienić tylko kilka z nich. Jeśli jesteś mały i prowadzisz siedzący tryb życia, możesz potrzebować mniej niż 3 litry. Jeśli masz większą masę ciała i ćwiczysz w gorącym, wilgotnym środowisku, będziesz potrzebować więcej.